Primadonna


Story Primadonna Linkies Stuff
Le Girl

Assalamualaikum. AHLAN WA SAHLAN to this blog. Do follow me :D


Scream!

To Study The Abnormal is The Best Way of Understanding The Normal

Master!



success or failure






ketika zaman kanak-kanak dulu, aku nak jadi seorang doktor. sebab setiap kali aku ke klinik mesti doktor tu treat aku so very nice. kalau child nangis mesti dia bagi vitamin c yang warna oren tu. dulu dalam pemikiran aku pekerjaan doktor tu sangat mudah. kalau kata demam just check suhu badan and cakap dia nak bagi ubat and done. rupa-rupanya tak semudah apa yang dilihat.

so, zama primary school pon berlalu. bila ditanya mengenai mengenai cita-cita, aku sering mengatakan saya nak jadi seorang doktor. tapi selepas mendapat result upsr, aku fikir......macam mana nak jadi doktor, sebab subjek sains aku dapat B...haruuuuuuuuuuuuuuu......

then,, pergi ke zaman secondary school. di situ aku sudah ubah cita-cita aku daripada seorang doktor kepada seorang akauntan. sebab apa nak tahu?? sebab math untuk peringkat secondary school ni terlalu mudah. tape niat ku mula merubah pabila aku belajar subjek perdagangan untuk KHB ( Kemahiran Hidup Bersepadu)..ouhhhhhhhhhhh..tersangatlah rumit bagiku untuk membuka buku lajur tersebut..so.. i'm off to the accountancy course. ngeh3...ok..kita up sikit level..

selepas PMR ..aku tak dapat result seperti apa yang ibu and abah aku minta. sebab memang time tu aku tak study and tak berapa nak struggle pon.. in my mind ketika tu lepas PMR kan terus boleh pass to SPM. memang la aku ni tersangat sengal sampai fikir macam tu. tapi bila tengok ramai kawan-kawan yang keluar daripada  sekolah lama.hurmm..BESTNYA mereka. tak perlu nak hadapi keadaan asrama sekolah tu lelama yang macam apa je (memang aku tak suke rule asrama tu. tapi aku suka kehidupan aku bersama kawan-kawan di situ).

bila dah masuk form4 ramai cikgu kata "form4 ni bukan masa untuk kamu honeymoon"...jadi aku mula berfikir.apa yang aku nak buat untuk banggakan ibu and abah aku??

sains tulen agama - reject sebab frust arab tak dapat A dalam PMR.
sains tulen - rejected sebab qualification aku tak berapa nak strong.

ict or LK
pada mulanya aku pilih LK sebab konon-konon nak jadi engineer bangunan. tapi TERbatal sebab terdengar rumors yang mengatakan untuk masuk kelas LK ni kena interview dulu. ntah mana datang berita karut tu pon aku tak tahu.so aku rasa yang diriku dah yakin. JADI ICT aku pilih untuk aku harungi supaya dapat masuk U. ok. time ni aku dah ubah mind aku.aku kata dalam diri aku.if u can't survive SPM ni very well memang kau ni seorang yang hampeh sebab nak masuk U ni bukan calang-calang orang boleh dapat.

bila dah masuk form5. banyakla IPTS duk promote diorg punya courses and bla2..aku memang tak interested langsung di situ. tiba-tiba. aku terbuka hati untuk search. apa kelayakan yang sepatutnya aku kena ada untuk masuk U yang ranking dia top di Malaysia ni. then lepas usya2 bende alah tu sume, i try myself untuk strive dapatkan straight a's. tapi sekali lagi aku x boleh. sebab kalau tak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya.. usaha yang x berapa nak hard then basic yang goyah,, memangla apa-apa pon tak boleh.

selepas go through all those papers yang aku rasa susah giler time tu. jadi keputusannya..voila. aku dapat tawaran masuk uia untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang asasi- kejuruteraan dan sains komputer. maka,  time tu memang aku dah nekad, aku nak teruskan ICT sebab aku dah ada basic time SPM. lagipon chemistry aku tak dapat A. so agak sukar kalau aku stick dengan engine.

selepas melalu 2 sem (sekarang aku sem1 tahun 2), baru aku rasa yang SPM tu sebenarnya senang je. ok kenapa tahun 2? kau kan buat asasi wahai 'atikah....ceritanya kalau nak mula dari awal memang panjang. ringkaskan aku tak terel dalam berbahas inggeris maka jodoh aku dengan UIA ni memang panjang. kalau ang  tak terel english ang kena duk lama kat cfs iium untuk menuntut ilmu english sampai ang pro.. dipendekkan citer. aku still tak exit english because of writing. aku memang tak hebat bab writing. mungkin sebab aku tak minat kot. kalau test reading and speaking tu lain citer r..ang duk merapu and menggoreng pon ang boleh dapat band 7 over 9.

tetiba..suatu hari aku terfikir..kalau aku tukar kos dari ICT ke ENGINE...apa akan jadi ea.. aku nak tukar kos sebab aku fikir daripada aku duk perah otak blaja calculus untuk kos ict baikla aku teruskan perah otak aku dlm bidang engine. jadi aku tanya roomate aku..bg pendapat dia..impossible la kalau admin x pernah fikir sebab kenapa ict student kena amik calculus yang kononnya tak kan digunakan time degree nanti..jadi...malam tu aku fikir..mungkin apa yang dia cakap tu betul.kalau tak kerana bebudak ict yang blaja calculus ni,,siapa lagi nak develop satu program untuk binaan bangunan yang perlukan function yang merapu tu. zaman semakin moden. ye...dulu memang Malaysia nak engineer yang pandai sume tu sebab time tu negara kita baru nak membangun..cube bayangkan negara kita  dah maju kehadapan. semua bende perlukan jari untuk klik. jadi mana la ada masa untuk engineer tu buka buku balik tengok apa properties limit infinite untuk bina bangunan yang melengkung2 tu ...hurmm.....possible and boleh diterima akal kenapa calculus kena blaja. balik rumah minta pendapat puan ibu and inche abah..ibu kata ..bagus..ada juga anak ibu yang jadi engineer.(dalam hati dulu beriya2 suruh aku tukar amik ICT ..la ni dia pulak sokong aku nak tukar ENGINE)..abah kata x yah tukar..sebab ko dah ada basic..lagipon chemistry tu ko x pro..nak naik keatas semula macam apa yang ko dah ada sekarang memang susah..bayang kan pointer ko sekarang ni akan jatuh hanya gara2 chemistry..go on je dengan ICT...lepas degree ko blaja sume bende yang patut and buka bisnes sendiri..lagi untung...(possible and accepted)

jadi....dengan kedudukan aku yang sekarang ni sudah stable...aku cuma perlu maintain kan pointer yang sedia ada untuk memudahkan aku mohon segala bagai jenis scholar time degree nanti..sebenarnya jeles dengan cousin yang boleh JPA tanggung.. 






*always prefer the right way.



peace no war no revenge
^_^y